VYSOKÉ TATRY/LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ (13. september 2023) Horské strediská a vodné parky prevádzkované spoločnosťou Tatry mountains resorts, a.s. (TMR) bilancovali letnú sezónu. Aj keď leto ešte úplne neskončilo, dovolenkári naplnili štatistiky zaujímavými číslami.
Horské strediská Vysoké Tatry a Jasná spolu s vodnými parkmi Tatralandia a Bešeňová patrili v tomto lete medzi obľúbené voľby dovolenkárov zo Slovenska ale aj zahraničných krajín. Najviac sa v lete darilo vodným parkom, úspešnú sezónu však majú za sebou aj horské strediská.
„Celkovo dopadlo leto dobre, až veľmi dobre. Hlavne vo vodných parkoch, tie v tomto roku excelovali. Boli naplnené prakticky počas celého leta, neboli nejaké veľké výkyvy návštevnosti, takže hovoríme o veľmi úspešnej sezóne. Horské strediská – ako Vysoké Tatry alebo Jasná nedosahovali úplne návštevnosti ako pred covidom, ale veľmi sa tomu priblížili a čo sa týka obratu a ďalších ukazovateľov, hodnotíme to ako úspešnú až veľmi úspešnú sezónu,“ informoval Igor Rattaj, predseda predstavenstva Tatry mountain resorts, a.s. (TMR).
Vo vodných parkoch dosiahla letná návštevnosť čísla spred pandémie. Veľkú zásluhu na tom mal skorší nástup leta, vďaka čomu sa návštevnosťou vodných parkov Tatralandia a Bešeňová podarilo nielen vyrovnať, ale dokonca aj prekonať návštevnosť leta 2019. V horských strediskách – predovšetkým vo Vysokých Tatrách chýbal kumulatívne na dosiahnutie tejto úrovne zhruba týždeň dobrého počasia. Práve to prišlo po skončení prázdnin – čo aj v týchto dňoch využívajú nielen milovníci pokojnejších prechádzok ale napríklad aj školy na rôzne výlety. Pozitívom leta bol stúpajúci počet online nákupov lístkov na lanovky a ďalších produktov, vďaka čomu návštevníci šetrili čas pri návšteve pokladní a využívali zvýhodnené online ceny.
Aj keď horské strediská majú pred sebou ešte jeseň, ktorá je vyhľadávaná najmä pre stabilné počasie a výborné podmienky na turistiku, myslia už aj na zimu. „Odštartovala ďalšia vlna predpredaja sezónnych skipasov a v predaji sú už aj zimné pobyty so skipasmi v cene ubytovania. Otvorenie zimnej sezóny pripravuje ako prvé stredisko Jasná na prvý decembrový víkend,“ informoval Branislav Kačkovič, prevádzkový riaditeľ slovenských stredísk TMR.
Zaujímavosti leta a štatistík:
TOP 3 národností vo všetkých strediskách tvorili Slováci, Česi a Poliaci. V hoteloch vo vodných parkoch bolo počas niektorých týždňov ubytovaných viac Čechov ako Slovákov.
Najúspešnejšou akciou leta v Jasnej boli Zbojníci na salaši Priehyba s Ondrejom Kandráčom.
Salaš na Priehybe okrem tradičných ovečiek – valašiek doplnila v lete aj originálna pastierska koliba s prezentáciou histórie a života na salaši.
Vo V. Tatrách stúpol podiel slovenských hostí oproti rokom pred pandémiou o 15% (aktuálne 74%).
Najväčší nárast z pohľadu národností zaznamenali v porovnaní s rokom 2019 v Tatrách hostia z Maďarska – prišlo ich 2,7x viac.
Vodné parky Tatralandia a Bešeňová navštívilo o 20% hostí viac ako v roku 2019, v Tatralandii tvorili takmer 1/4 všetkých hostí návštevníci z Poľska.
Lanovka na ikonický Lomnický štít bola od momentu zaradenia do online predpredaja v lete vypredaná aj niekoľko dní vopred.
O viac ako 200% v porovnaní s uplynulým letom stúpol predpredaj lístkov na lanovky prostredníctvom AOM kioskov.
Letným hitom v Tatrách bola pravidelne vypredaná Večera pod hviezdami na Skalnatom Plese, veľkému záujmu sa tešila aj zrekonštruovaná reštaurácia Humno v Tatranskej Lomnici.
Najúspešnejším eventom v Tatrách boli Medvedie dni, ktorých nový tichý formát sa stretol s pozitívnym ohlasom hostí i odbornej verejnosti.
Vo vodnom parku Bešeňová otvárali sezónu muzikálom – vypredané predstavenie Na skle maľované bolo vôbec prvým open-air muzikálom v Bešeňovej.
Tatralandia oslávila 20 rokov, medzi gratulantmi nechýbali ani raper Kali a Lenka Piešová, ktorí v Tatralandii natočili aj videoklip.
Aké bolo leto v ďalších strediskách prevádzkovaných TMR
LEGENDIA (PL)
Zábavný park Legendia Śląskie Wesołe Miasteczko patril aj toto leto medzi najnavštevovanejšie miesta v Sliezskom vojvodstve. Letná návštevnosť stúpla v porovnaní s obdobím pred covidom dvojnásobne. V Legendii zaznamenali rekordný, 240% nárast predaja celosezónnej vstupenky Magic Season Ticket. Tohtoročná sezóna sa v Legendii niesla pod heslom „Leto ako z rozprávky“, ktorého súčasťou bolo okrem posilnených animačných programov aj predstavenie nových parkových postavičiek známych z rozprávok: Popoluška, Pirát Jack, Palček, Alica v krajine zázrakov a ďalších.
SZCZYRK MOUNTAIN RESORTS (PL)
Szczyrk Mountain Resort obhájil pozíciu lídra letného cestovného ruchu na poľskom trhu, v porovnaní s predcovidovým obdobím pozorujeme takmer 3-násobný nárast počtu horských cyklistov na zrekonštruovaných enduro tratiach Szczyrk, ktoré sú čoraz populárnejšie. Návštevnosť SMR podporil nielen vydarený druhý ročník eventu TREK DAYS, ale aj atraktívna ponuka rodinných podujatí a koncertov v reštaurácii Kuflonka. Novinkou leta 2023 bolo zavedenie LONG FRIDAY, predĺženej prevádzky kabínkovej lanovky pre cyklistov a turistov každý piatok do 20.00hod. Veľmi zaujímavým trendom bol rastúci počet turistov z Českej republiky, pre ktorých sa Szczyrk stal atraktívnou a rýchlo dostupnou celoročnou destináciou.
ŠPINDLERŮV MLÝN (CZ)
Hitom letnej sezóny v Špindlerovom Mlýne bola unikátna výstava nazvaná Horská služba v čase, ktorú pripravil Skiareál Špindlerův Mlýn v spolupráci s Horskou službou. Sezónu otvoril tradičný Zelený Špindl a hněd po ňom aj Orlen Špindl Summer Opening. Návštěvnost lanoviek v Špindlerovom Mlýně bola predovšetkým kvôli chladnej 2. polovici letných prázdnin len mierne nižšia ako štandardná návštevnosť.
SKIAREÁL JEŠTĚD (CZ)
Najväčší záujem v lete bol o akčné WALK & BIKE sezónne lístky, vďaka ktorým si peší turisti a cyklisti mohli užívať lanovky bez obmedzení a za najvýhodnejšie ceny. Areál strediska bol tiež dejiskom Majstrovstiev ČR v pretekoch automobilov do vrchu alebo bike pretekov zo seriálu Českého pohára v zjazde.
GOLF&SKI RESORT OSTRAVICE (CZ)
Začiatok sezóny ovplyvnil chladný začiatok leta, postupne sa však kapacity rezortu zaplnily takmer na maximum. Počas letných prázdnin zaznamenal hotel rekordné tržby a veľmi dobré sú aj vyhliadky na september a október.
GOLF KASKÁDA (CZ)
Nezvyčajne chladnejší začiatok leta sa postaral o zvýšenú návštevnosť hotelového wellness centra a prispel aj k rekordným tržbám v pro-shope. Skvelý ohlas zaznamenali novo zrekonštruované izby Superior. Na celý júlový týždeň obsadila hotel najväčšia golfová akcia roka – Kaskáda Challenge Tour 2023, ktorej sa zúčastnilo viac ako 100 domácich a zahraničných hráčov.
MOLLTALER GLETSCHER & ANKOGEL (AT)
Úvod sezóny bol v znamení predĺženia lyžiarskej sezóny o 3 týždne a následného deponovania snehu pre rýchlejší štart jesennej lyžiarskej sezóny. V lete zaznamenal Molltal ako aj susedné stredisko Ankogel viac ako 10% nárast prepravených turistov vďaka aktívnej práci s lokálnymi partnermi a spolupráci s korutanskou destinačnom kartou. Veľkú odozvu zaznamenal premiérovy event Wim Hof Gletscher Challenge.
INNSBRUCK MUTTERERALM
Od rannej jogy, MTB zjazdu až po horské káry – dobrodružný Muttereralm vysoko nad Innsbruckom robil česť svojmu menu aj v lete. Najväčším hitom bol aj tento rok bikepark, ktorý bol premiérovo doplnený o nové trasy a prevádzku lanovky v Götzens. Fanúšikovia trailov z celého sveta si ani tento rok nenechali ujsť festival Crankworx, ktorý zaznamenal historicky najväčšiu návštevnosť. Magnetom pre rodiny s deťmi bola aj toto leto vodná nádrž a čarovný svet jazierok, vodných kolies a okolitých turistických chodníkov. Rastúcemu záujmu sa tešili aj horské káry, ktorých vyťaženosť sa zvýšila o 25%. Celková letná návštevnosť strediska bola aj vzhľadom na chvíle nepriaznivé počasie na úrovni minulého leta.